Voorgeschiedenis

‘Noorder M’ verwijst naar de ‘afdeling’ van de Zijpe- en Hazepolder die deze watermolen met scheprad diende droog te houden. De molen is gebouwd omstreeks 1657 en heeft de mogelijkheid om zowel in- als uit te maken. In 1953 werd diens taak overgenomen door een elektrisch vijzelgemaal, waarna de molen zeer snel in verval raakte. Dankzij de Stichting Zijper Molens werd de Noorder M weer draai- en maalvaardig gemaakt (respectievelijk in 1967 en 1980). 

Een unieke klus 

Begin 2014 kregen wij de opdracht om een groot deel van het achtkant te vernieuwen. De hoofdconstructie was namelijk ernstig aangetast door houtrot en de bonte knaagkever. Sinds de bouw van de molen, drie en een halve eeuw geleden, waren de balken van het skelet nog nooit vervangen. Dit geeft aan hoe uniek en zeldzaam een dergelijke klus wel niet is. 

Werkzaamheden

Drie van de acht stijlen moesten geheel worden vervangen. Dat betekende dat de oorspronkelijke, ernstig beschadigde balken geheel op maat moesten worden nagemaakt, zodat deze vervolgens weer precies in de constructie zouden passen. Hetzelfde gold voor de andere onderdelen. Maarliefst vier velden (elk bestaande uit twee kruizen en vier veldregels) zijn vervangen door nieuwe eikenhouten balken. Vanzelfsprekend was dit een zeer bewerkelijk en secuur karwei. 

  • Plaats: St. Maartensvlotbrug
  • Periode: 2014-'15
  • Opdrachtgever: Stichting Zijper Molens
  • Bestek: G.J. van Reeuwijk en J. Tiedema (Van Reeuwijk Bouwmeester)